Gesteund door

konijnennl2

JAAROVERZICHT 2018
10-2-2019

En toen was 2018 voorbij, nou ja alweer dik een maand vroobij, zo snel gaat dat. In 2017 is het jaaroverzicht er bij ingeschoten, maar voor 2018 wilde ik deze toch weer neerzetten. Voor zover als mogelijk natuurlijk, want er gebeurd zoveel en nu we met een drukkere baan, eigen huis etc. is het moeilijk om alles bij te houden. Nog steeds zit de opvang vrijwel altijd vol, al hebben we in verhouding minder konijnen, omdat we er meer een rem op houden. Dit jaar doen we ook meer koppelvakanties, omdat we er achter komen dat mensen koppelen toch wel lastig vinden en we met een speeddate niet altijd de juiste match hebben. Voor mij is het ook makkelijke een goede match te maken.

De cijfers dit jaar op een rij:

Herplaatste konijnen 289
Binnenkomende konijnen 302
Nummer 1 reden binnenkomst Geen tijd
Nummer 1 plek afkomst konijnen Winkel
Aantal gevonden/gedumpte konijnen 30

51035516 2050171298429298 754359380035502080 o
Januari

Viertalletje
Begin januari kwam een moeder met drie ukjes in de opvang, nou ja paps kwam ook mee. Paps die vond alleen al snel een andere dame dus die vertrok, voordat mams klaar was met haar kroost. Helaas, een ukje was niet helemaal goed en verliet ons. Een ander jong ventje, zat alleen en die wilde mams met haar twee ukjes nog wel erbij verzorgen. Zo gezegd zo gedaan, het pleegkonijntje had alleen entropion en moest daar aan geopereer worden. Ze groeiden en de groeiden, het pleegventje werd geopereerd, ze werden gecastreerd en waren klaar om naar een huisje te gaan, maar ze waren nog altijd zo gek op elkaar. Een geweldig mooi viertal met een vrolijk karakter. We trokken de stoute schoenen aan en ze werden als viertal geadopteerd en hebben het nu super goed voor elkaar.

Mega veel binnenkomers
Alleen in januari kwamen er al 67 konijnen in de opvang binnen! Een mega drukke maand als je bedenkt dat het gemiddelde aantal binnenkomers 25 per maand is. Helaas moesten we ook twee konijntjes inslapen, de ene ivm een mega grote baarmoedertumor en de ander wegens een groot abces vanuit de kaak met een heel slecht gebit. Het waren vooral groepjes waar de verzorging niet meer ging wegens omstandigheden en veel medische problemen.

Februari

IMG 9113Vol erg vol...
Met de drukte in januari zaten we dan meteen goed vol in februari en hadden het heel druk met de verzorging van al deze nieuwe stampers en ook in februari kwamen er natuurlijk nog een aantal konijntjes binnen. Veel medische zorgen van kaakbottumor, baarmoedertumor, E.cuniculi, slecht gebit, gebroken poot, blaaszand, problemen met de longen etc.  etc. Ook het ventje op de foto met halve pootjes kwam binnen, gelukkig kan hij zich daar prima mee redden en heeft hij een fijn huisje weer gevonden.

Maart

hertog jan 3Heel bijzonder...
Op 1 maart kwam de dierenambulance met een konijn binnen. Een uurtje daarvoor had ik een mail van iemand gekregen van iemand die van haar konijn af moest, want hij was vals en viel aan, maar ze had geen vervoer en geen geld voor afstand. Niemand zou hem verder wel willen. Gezien het werk gebied van de dierenambulance verbaasde het me dan ook niks dat het betreffende konijn uit de auto kwam, zij hadden hem opgehaald als gevonden. Het hoort niet, maar ik was ontzettend blij dat hij bij ons was en we hem konden opnemen. De reden waarom hij zo fel was, was om het feit dat hij gigantische oormijt had, wat hem zeer deed. Inmiddels woont hij in de groep bij mijn ouders en is het een hartstikke leuk vrolijk konijn.

tammy en digger 3Tammy en Digger
In maart kwamen Tammy en Digger terug in de opvang. Allebei bij ons uit de opvang, apart van elkaar. Wegens verhuizing naar een appartement kwamen ze terug, want een appartement is niks voor ze, dat snappen we natuurlijk wel. Tammy en Digger zitten inmiddels nog steeds in de opvang, misschien zijn we wel wat te veeleisend en Digger heeft inmiddels wel wat artrose, al huppelte hij nog vrolijk rond. Ze hebben hier een prima verblijf, voor de nacht wel echt te klein met maar 3m2 ruimte, maar overdag mogen ze in een mega ren huppelen en we zoeken eigenlijk iets soort gelijks weer, maar dan met een wat groter verblijf voor de nacht en wat meer aandacht, want ze zijn gek op aandacht en eten! Hopelijk vinden we nog een plekje voor ze en anders moeten we toch eens kijken naar een groter verblijf voor de nacht.

29351760 1322870394480807 4270559826762862166 oKoud

Koud was het ook nog in 2018, veel bevroren bakjs en flesjes. Onze voorkeur gaat altijd naar bakjes uit, maar op dit moment gebruiken we in de huidige hokken nog flesjes, omdat het handiger is. Als zo'n tuit dan niet goed functioneert krijg je ijspegels die rechtop staan ;)

Verwennerij!

Regelmatig krijgen wij een leuk pakket opgestuurd met lekkers voor de konijnen, zo welkom, want dat kunnen we zelf nog niet extra bekostigen. De konijntjes genieten er echt volop van, dikke pret!
30261668 1333674546733725 2562868906066706432 n 30264557 1333674280067085 6610526479014952960 n

Bende van Ellende

31120770 1344414752326371 4486269430036168704 nKonijntjes die om medische redenen slecht tot niet plaatsbaar zijn blijven bij ons wonen, onze eigen bende van ellende. In april maakte ik deze foto van Bobbie, Wessel en Vondel nog, helaas zijn ze ons dit jaar alle drie ontvallen. Wessel zijn gebit werd steeds slechter en hij knapte na behandelingen niet meer op, ook zat er een ontsteking die we niet weg kregen. Bobbie had een kaakbottumor en deze begon ook zo te rommelen dat het geen leefbare situatie meer was. Vondel onze chronische snotteraar, die ondanks alle kuren en onderzoeken niet stabiel werd, had nu zoveel last van zijn ademhaling dat we ook van hem afscheid moesten nemen. We zijn dankbaar voor de fijne tijd die ze hier gehad hebben.

Mei

Nieuwe ren voor de bende van ellende
Omdat ik al heel lang niet kon genieten van konijnen, want ze zaten allemaal in de schuur, was het dit jaar de hoogste tijd om een ren buiten te maken, die ik vanuit huis kon zien. Hier kwam de bende van ellende in met een extra groot schuilhok, zodat ze ook goed in de winter buiten konden zijn. Het is gelukt en ik ben super blij met het resultaat. In april kwam Carlijn nog binnen, een konijntje met een erg slecht gebit, daarom blijft ze ook plakken en die keek d'r pootjes uit. Helaas zijn niet alle konijntjes op de foto meer bij ons, Bobbie, Wessel, Vondel, Mila en Pasha hebben we helaas moeten laten gaan. En Elsa had verder geen problemen meer, haar gebroken poot was goed herstelt en ze was niet happy in de groep, zij woont inmiddels bij een ander huisje waar ze weer helemaal gelukkig is geworden.

IMG 1172 IMG 1166 IMG 1255

Bijna zomervakantie..
En dan klapperen de afstandsaanvragen om de oren, in juni namen we dan ook weer veel afstandskonijnen op, maar helaas is vol voor ons ook vol en hebben wij ook geen onbeperkte ruimte. Verder geen hele bijzondere maand, wel druk bezig met de voorbereidingen voor de zomervakantie betreft pension.

Juli

37908851 1452965494804629 5241756793037651968 n37611848 1446448732122972 8747878015695847424 nWarm, warm, heel warm!
Een maand die erg warm was, ook voor de konijntjes. Vol pension en drukte in de opvang. De icepods waren niet aan te slepen. Het belangrijkste was vooral gewoon rustig blijven en rustig je ding door doen, geen gekkigheden en zorgen dat ze verkoeling konden krijgen als ze dat wilden. We verkochten enorm veel Icepods en waren zo door onze voorraad heen.

Konijnenvakantiepark weer bomvol
Elk jaar zitten we voller en voller in de zomervakantie en ook steeds eerder vol, daarom reserveer tijdig! Ook in 2018 zat het hele pension de hele zomer tot de nok toe vol, gezellig!
 37920715 1457897704311408 213774150253150208 n 38719272 1471495426284969 3507489358720532480 n

Augustus

38797499 1473558816078630 56541036838649856 nSlechte review
In augustus brak mijn klomp, je kan het een keer niet met iemand eens zijn of niet op 1 lijn zitten, maar om dan persoonlijk te worden en zeker een opvang in slecht daglicht te zetten, dat vond ik niet eerlijk en dan vooral voor de konijnen niet. Mensen wilden afstand doen van hun konijnen van 8 en 9 jaar oud, ze kregen te weinig aandacht. Daarop heb ik netjes geantwoord dat de kans dat ze op die leeftijd samen nog uit de opvang nihil is en dat ze elkaar hebben dus veel aandacht voor konijnen dan niet zo noodzakelijk is. Dat ze beter afstand kunnen doen wanneer eentje nog alleen is, want dan is het sneu alleen zitten en een ouder konijntje herplaatsen bij iemand met een ander ouder konijntje gaat wel vaak heel vlot, maar mensen die nog aan konijnen beginnen willen vaak twee jongere konijntjes. Alsnog wilden ze afstand doen en daarop netjes geantwoord dat ik ze wel op de wachtlijst wilde zetten, want het was hartje zomervakantie en zaten vol. Ik heb ook geantwoord dat ik het probleem niet zag, als dit de enige reden van afstand was, maar er zal ongetwijfeld meer gespeeld hebben, nou ja dan zetten we ze toch op de wachtlijst? Toen was ik opeens onvriendelijk en geen dierenvriend en dat ons alleen om geld gaat. Ik werd echt heel verdrietig van deze reactie, want juist denk ik aan de konijnen. Ik ben dol op oudjes, maar kan helaas zelf ook niet alles houden en dacht echt dat het, het beste voor de hummeltjes was. Helaas, moeten we het dan bekopen met zo'n "review".
Het ontzettend lieve was dat we daarna heel veel reviews kregen van lieve mensen die echt persoonlijke ervaring hadden en waar we ook niet altijd op 1 lijn mee zaten, maar zo respecteer je een ieder. Heel erg bedankt lieve mensen voor de steun toen!

40051490 1500826143351897 811386860575129600 nNobby en Maico
Nobby en Maico kwamen in oktober 2017 al binnen en in augustus maakte ik deze foto, de twee heren die enorm gek op elkaar zijn, nog altijd in de opvang en nu januari 2019 zitten ze er nog steeds. Het zijn twee ontzettend mooie konijntjes, maar het zijn wel echte kijk konijntjes. Natuurlijk komen ze bij je voor wat eten, maar aaien is niet zo hun ding en ze willen graag op een ondergrond van zand of gras (met ingegraven gaas), omdat ze een rex vachtje hebben en wat gevoeligere pootjes. Is er dan niemand die voor ze wil gaan? Ze zijn zo mooi!

September

41767665 1525390034228841 1465221135183380480 nGroter schuilhok voor langzitters
In september kwam ook langzaam het slechtere weer in zicht. Tammy en Digger ons lang zittende koppel had echt een groter schuilverblijf nodig. Nog geen dag hadden we via Dier en Donatie.nl het geld bij elkaar voor een mooi schuilverblijf. Inmiddels februari 2019, zijn Tammy en Digger er nog steeds en met dit koude natte weer ontzettend blij met hun schuilverblijf.

42797515 1542234442544400 5499922565621088256 oVerbouwing
Ondertussen bouwede we ook hard door aan de vernieuwing van de opvang. We zitten nu links in de schuur en komen straks rechts met alle verblijven. Ruimere verblijven van trespa, de stand van zaken in september zie je hier links op de foto.

Oktober

Lekkere donaties
Ook voor dierendag stonden weer lekker smikkel pakketten klaar, zo fijn, want dit kunnen wij de konijnen doorgaans niet geven. Een dubbel groot feest dus dat wij zulke lieve donateurs hebben! Ook een speciale bedankt voor Bunnybunch.nl die ons een lekker pakket stuurde nadat Anja een foto poste van het door hun geadopteerde viertal die bij ons weg kwamen.
30264557 1333674280067085 6610526479014952960 n 41341489 1518988794868965 3353944582831210496 n 43054633 1546639028770608 2171898067471564800 n 42892614 1546868205414357 8929173009076322304 n

Blaassteen
Wat een pech, opvangertje Bastiaan werd gediastogniseerd met een blaassteen op vrijdag. Maandag stond zijn operatie ingepland met pijnstilling weer naar huis, want plassen ging nog, maar er zat wat bloed bij. Helaas zaterdagavond was het mis en is zijn blaassteen in zijn urineleider geschoten waardoor plassen geen optie meer was en het toch een spoed operatie werd. Zaterdagavond laat werd hij geopereerd, gelukkig waren we er op tijd bij en zat meneer de volgende dag alweer lekker te knabbelen.
43365912 1550338705067307 1601211387596505088 n 43172430 1550429318391579 1109709958900875264 n 43289686 1550429601724884 1071469322443948032 n

45124865 1585541634880347 5056182878358994944 n
En we gaan door!
De verbouwing vlot mooi, nu zitten we alleen al sinds november te wachten op het drogen van de wanden en vooral de vloer, maar het resultaat mag er straks wezen, dat weet ik zeker! We kunnen niet wachten.

46043958 1597053850395792 5190637495280205824 nEntropion
We zien het dit jaar extreem veel entropion. Dit is een vaak een erfelijke afwijking, hierdoor groeien de oogharen naar binnen en irriteren het oog. Dit komt meestal voor bij konijnen met stompere kopjes en diep liggende ogen zoals hangoren en kleurdwergen/pooltjes. Soms komt het ook door trauma. Het is een relatief eenvoudige operatie gelukkig en ze kunnen er goed van herstellen en daarna hebben ze geen last meer van steeds geirriteerde oogjes.

December

Feestmaand
December was een feestmaand voor ons, het begon begin december meteen goed met een prachtige lekker pakket met een lieve donatie en niet lang daarna volgde er nog een tweede pakket van een lieve donateur en vervolgens nog een derde.
47227868 1623204361114074 2372953080099504128 n 48370309 1639352729499237 3411577318752124928 n 49031437 1655049844596192 7512209001149366272 n

IMG 3199Geld te kort...
Daarna was het even in het hoofd minder feestelijk, want we konden de nieuwe hokken niet betalen, de betonvloer en dan moest er ook nog een coating komen. We hadden zoveel medische kosten gehad de laatste tijd. Om de hokken en de betonvloer te betalen moesten we een bedrag van €5600 euro bij elkaar krijgen. We starten een donatie actie via Facebook en het was overweldigend, de donaties vlogen ons om de oren. In een week tijd werd er maar liefst  € 7936,50 gedoneerd. We hadden het nooit verwacht, maar zo ontzettend dankbaar aan een ieder die ons een warm hart toedraagt. We konden het beton en de hokken betalen, de hokken staan er inmiddels ook. Alleen de coating sparen we nog bij elkaar, maar helaas blijkt deze ook pas toe te passen zijn bij een minimum van 10 graden ivm het drogen. We moeten dus helaas nog wel even geduld hebben voordat we over kunnen, maar hopelijk niet te lang, want als je zulke prachtige verblijven hebt staan en ze nog niet kan gebruiken is dat heel frustrerend ;)

Einde jaaroverzicht...
En dan zoals elk jaar BEDANKT!
Iedereen persoonlijk bedanken, lukt nog steeds niet en als ik namen ga noemen ga ik ongetwijfeld mensen vergeten. Alle donateurs, adoptie op afstand baasjes, adoptanten, dierenartsen, vrijwilligers en wie dan ook maar iets voor de opvang doet of heeft gedaan heel erg bedankt voor de steun in 2018. We hopen jullie steun ook in 2019 weer te kunnen omarmen.

2018 het jaar waar we officieel stichting werden en hopelijk het jaar dat we onze ANBI mogen ontvangen en we nog veel meer konijntjes mogen helpen. Waar we mogen verhuizen naar de andere kant van de schuur en alle konijnen nog beter kunnen verzorgen en meer ruimte kunnen bieden met nog net zoveel goede herplaatsingen als in 2018.

Als afsluiter een foto met happy bunny's!

happy nijns